Atkinsova dijeta

Atkinsova dijeta

Dijeta Atkinsa (američki kardiolog Robert Atkins), napravljena je još pre 40 godina. Ovu dijetu dr. Atkins je stvorio za sebe, kad se borio sa sopstvenom prekomernom težinom. Sada je Atkinsova dijeta popularna širom sveta.

Atkinsova dijeta je pomogla više od 50 miliona ljudi da izgube težinu. U njene fanatike ubrajaju se  nekoliko poznatih ličnosti kao što su: Dženifer Aniston, Ketrin Zita Džons, Bred Pit, Robi Vilijams i mnogi drugi, tako da se dijeta Atkinsa ponekad zove "holivudska."

Atkinsova dijeta je dvofazni kompleks, sastoji se od pravilne ishrane i dijete (sama dijeta se sprovodi jednom, a novi sistem ishrane drži Vašu težinu stabilnom ceo život).
Ideolog dijete dr Atkins strogo zahteva potpunu apstinenciju od bilo kojih lekova tokom prve dve nedelje dijete, što će, verovatno, zahtevati konsultaciju sa Vašim lekarom. Ograničenje ugljenih hidrata u ishrani tokom dijete će značiti sniženje šećera u krvi, što takođe zahteva konsultaciju sa doktorom.

Dijeta Atkinsa je zabranjena: za vreme trudnoće - može negativno da utiče na dete, kod dojilja - iz istog razloga, kod ljudi koji imaju bubrežnu insuficijenciju.

Atkinsova dijeta sastoji se od dve faze - u prvoj fazi, koja traje 14 dana, Vaše telo će dobijati minimalnu količinu ugljenih hidrata, što će izjednačiti odnos kalorija od potrošnje sopstvenih resursa iz masti - maksimalno smanjenje težine. Nakon 14 dana ograničenje kalorija se uklanja, ali ostaje ograničenje na količinu ugljenih hidrata. U tome je glavna komplikacija Atkinsove dijete, pošto se tad određuje Vaša individualna maksimalna količina neophodnih ugljenih hidtara, na osnovu karakteristika Vašeg tela, a posle - stalna kontrola težine i korekcija balansa ugljenih hidrata skoro tokom čitavog života.

Tokom prve dve nedelje dijete Atkinsa količina ugljenih hidrata ne bi trebalo da prelazi 20 grama dnevno.

Broj 20 grama je lako ostvarljiv - to je samo 3 kašičice šećera u čaju, kafi, tako da morate potpuno odbiti brzu hranu i grickalice. Da biste sprečili takve situacije postoji spisak dozvoljenih namirnica u bilo kojoj količini, ali jasno je uz Vašu kontrolu.

Spisak dozvoljenih namirnica na meniju Atkinsove dijete:

Riba (morska, rečna)
Bilo koja živina
Svi morski plodovi
Jaja
Tvrdi sir
Sve vrste povrća (u sirovom obliku)
Sveže pečurke

Dodatna ograničenja: ne smjete pojesti svu dozvoljenu količinu ugljenih hidrata odjednom u obroku, konzumirajte ih sa proteinima (živina, meso) i mastima. Mora da se izdrži interval od 2 sata. Na kombinacije proteina i masti nema ograničenja.

Spisak zabranjenih namirnica:

Alkohol u bilo kojem obliku
Veštačke masti
Šećer u bilo kom obliku (inače ćete iskočiti van dnevne norme ugljenih hidrata sa drugim proizvodima koji sadrže šećer)
Voće (vodite računa da u svom voću ima veliki sadržaj ugljenih hidrata, čak i u limunu ima skoro 5 grama)
Povrće sa visokim sadržajem skroba
Pecivo, slatkiši

Spisak namirnica koje se smeju jesti u ograničinoj količini:

Kupus
Grašak
Paradajz
Luk
Kisela pavlaka
Tokom dijete Atkinsa možete da pijete i običnu, i mineralnu vodu, čaj i kafu.

Druga faza Atkinsove dijete:

Druga faza dijete Atkinsa je još jednostavnija, jer je organizam već navikao na ograničenja, a metabolizam je bio preusmeren na potrošnju sopstvenih masnih rezervi.

Dozvoljena dnevna količina ugljenih hidrata je oko 40 grama, ali sada je potrebno pažljivo praćenje mase, smanjenje masnih naslaga će ići i dalje (ali malo sporije), dok telo ne dostigne optimalnu i poželjnu težinu, onda ćete postepeno dodavati svakodnevnoj hrani ugljene hidrati, sve dok masa ne počne opet da raste. Upravo to će biti Vaš lični nivo ugljenih hidrata (maksimalna količina za Vas.) U budućnosti, držite se na ovom nivou, ili ćete početi dobijati u težini ili suprotno gubiti.

Naravno, u budućnosti ćete praviti neke ispade iz novog načina ishrane iz očiglednih razloga, na primer, odlazak na godišnji odmor, tokom praznika - jasno je da ćete dobiti malo na težini. Onda samo smanjite unos ugljenih hidrata na 20 grama dnevno, kao u prvoj fazi Atkinsove dijete, dok se ne vratite optimalnoj težini.

Prednosti Atkinsove dijete:

Sa jedne strane, ishrana po Atkinsu je veoma jednostavna i lako izvodljiva, ograničenja su mala i mogu se lako ispuniti. Dozvoljeni proizvodi koji su potpuno zabranjeni u drugim dijetama (pavlaka, jaja, sir, meso i proizvodi od mesa). Atkinsova dijeta je visoko efektivna - prateći njene preporuke, Vi ćete polako, ali sigurno gubiti težinu. Nesumnjiva prednost Atkinsove dijete jeste normalizacija ishrane i metabolizma. Ovde nema ograničenja broja i vremena Vaših obroka.

Mane Atkinsove dijete:

Atkins dijeta nije potpuno izbalansirana (ali u ovom pogledu je ponekad i bolje od drugih dijeta), možda će Vam biti potreban dodatni unos vitamina i mineralnih dodataka. Loša strana Atkinsove dijete je njeno trajanje, kontrola balansa ugljenih hidrata tokom čitavog života.

Ova tabla pokazuje sadržaj ugljenih hidrata u popularnim namirnicima u 100 grama:

 

Proizvod Ugljeni hidrati u 100 gr
meso 0
riba 0
kavijar 3
lignije 0
škampi 0
maslac 1,3
kačkavalj 2,9
maslinovo ulje 0
suncokretno ulje 0
plavi patlidžan 5,7
tikvice 3,4
krastavac 2
celer 9,2
boranija 7,2
kikiriki 16,1
orah 13,7
lešnik 16,7
semenke bundeve 10,7
paradajz 3,8
rotkvica 3,4
brokoli 5,8
kupus 6,6
zeleniluk 5,7
crniluk 9,3
šargarepa 9,6
repa 9
mirođija 7
paprika 6,3
celer 9,2
lubenica 7,5
dinja 8,2
jagoda 7,7
limun 5,4
malina 11,9
mandarin 8,1
špargla 3,9
spanać 3,8
suvovino 1,5
vodka 0
pivo svetlo 3,5
tamno pivo 5,5
šampanjac 4,5
masline 3,5
pečurke 3,1
Jaje 0,7
jogurt 1
mleko1% 4,9
slatka pavlaka 10% 4
kisela pavlaka 20% 3
majonez 50% 4,7
majonez 72% 4,9
majonez 30% 7,2
Ocena: 4
Dodato: 27.05.2013